Sunday, December 14, 2008

How to be a Dreamday Worker - Part 2 (Featuring Leif Elggren)

My last post ended with the poem Ithaca written by Konstantinos Kavafis. The poem has been a great source of strength in my life as a dreamday worker and can be seen as the first lesson in this introduction on how to become a dreamday worker.


To me Ithaca has been a constant reminder on how to keep my own dreams alive and to let them go when necessary in preference for living and experiencing life. It is about keeping that dream alive in the same time as you also let it go. But it is not about forgetting the dream at all. It is about finding it again, unexpectedly, with a new meaning.

In August, almost six months ago, I got an impuls to write an email to a Swedish artist. His name is Leif Elggren. I hope he doesn´t mind me telling this story. I had interviewed him over the phone a couple of years ago for my thesis in museum studies. My question to him back then was what he, as a living and contemporary artist, would like a contemporary art museum to be like. This time around I had a completely different question and with a different purpose.

This day in August I was about to write an email to my friend Linda. When I wrote the first letter in her email address, the address to Leif came up in the yahoo window instead. In that second I got an impuls and followed it.

Hej Leif!

Jag hade dig i min kontaktlista sedan min uppsats som jag skrev för ett par år sedan.
Jag hoppas jag inte stör dig med det här mejlet, men jag skulle bara vilja fråga om du har lust att medverka i mitt lilla Drömdagsprojekt. Jag har det under uppbyggnad men håller ständigt på att samla in olika människors drömdagar och jag skulle tycka att det vore intressant att höra även din.( det går bra att vara anonym också om du vill...)

Det går bra att läsa mer på www.dreamdayproject.blogspot.com,

eller kolla på fler filmsnuttar på www.youtube.com/dreamdayproject

Med vänliga hälsningar!

Krystallia



It took a few weeks, but then I got a reply...

Hej!
Tack!
Sorry för sent svar!
Vill gärna vara med!
Superprojekt!
Bästa!
L



I was of course thrilled by his reply and the fact that he wanted to participate. In the same time I also got a little worried. How would this actually happen? Would he send his dreamday to me by email? Would he maybe make a video recording of himself and send it to me? I doubted it.

I decided to write a reply and ask him if he would like to meet me for an interview.

Hej igen!

Jag kom på en annan idé! Det skulle vara kul att ses och kanske göra en dreamdayintervju med dig på plats! För när jag tänker på det så varje gång när jag samlat in drömdagar så har det varit personer som jag träffat direkt. Det blir ju mer personligt och roligare!

Om du inte har något emot det så skulle jag gärna träffa dig och få möjlighet att ställa frågan då. Om du har tid och möjlighet så skulle jag kanske kunna möta dig i Stockholm någon gång?

Jag såg att du skulle ställa ut på Mors Mössa i Gbg förresten, kul!

Trevlig helg!

Hälsar,
Krystallia


He was positive and I told him to let him know next time I was going to go Stockholm so that we could set up a "dreamday date".

I went to Stockholm two or three times after that. The first time I got an impuls to write to him the same morning and asked if we could meet up. Unfortunately it was too short notice and we never managed to meet. The second time I did not even write to him. Maybe I was afraid to actually carry through with the plan. After that I wrote an email telling him I keep wanting to interview him but that the timing always seemed to be bad. He replied that I did not have to worry. We should take it as it comes, he said, and that it was a nice project that I was working on.

A couple of days ago I got an impuls (again!). This time I thought I would be able to catch up with him during a two hours stop over at Bromma Airport that I have next week on the 22nd of December. I thought I could probably make it by taking the bus from the airport to the central station, meeting him for like 10 min and then take the bus back to catch my flight. I wrote to him and suggested the time and date...

Hej Leif!

Hoppas allt är bra med dig!
Jag gör långsamt små framsteg med mina drömdagar och har fått ett par nya från lite olika kollegor här på Gotland. Det bästa med att jobba på andra jobb än med egna drömdagsjobb, är att man hamnar i så många lustiga situationer och möter en massa olika personligheter som man sedan kan kasta över en drömdags-fråga till....

Men nu har jag ändå bestämt mig för att sluta jobba med kulturadministration och bara göra egna små projekt och kanske ta lite olika ströjobb, så det ska jag göra i Mexico:-)

Jag flyttar dit i januari, till en stad som heter Puebla, ca 2 timmar från Mexico city. Jag hoppas det ger nya drömdagar och tid för att förverkliga många planer.

Men i alla roliga planer sitter en liten tagg i mitt drömdagshjärta och det är att jag inte fått möjlighet att fråga dig om din drömdag ännu, trots många mejl fram och tillbaka...

Jag har en kanske lite galen tanke och det är om man kanske skulle hinna ses mellan mina två flyg den 22 dececmber. Jag landar 16.35 på bromma och flyger till Gbg igen kl 18.40. Kanske skulle jag hinna in till typ centralen så skulle vi kunna ses där och ta en kaffe ihop? Jag måste kolla flygbussar och så, så det verkligen funkar, men skulle du ha tid att ses då en sväng? Eller har du kanske rest bort över julen då?

Annars har jag kanske kanske möjlighet att åka till Stockholm innan Mexico någon gång i början på januari. Eller så får du helt enkelt kasta dig på ett plan till Mexico;-)

Ha en bra dag!

Med vänliga hälsningar,
Krystallia


A few days later I got a reply saying the 22nd of December was fine with him.

Hej Krystallia!
Tack!
Mexico låter super!
Hade lite planer på att åka dit nu i januari tillsammans med ett gäng kollegor men det funkade tyvärr inte, så där fanns en chans tidigare faktiskt att vi skulle kunna ha mötts där :)
Kul!
22 december låter bra, om du verkligen hinner, men ingen stress!
Om inte detta funkar så blir där andra tillfällen.
Allt gott!
L


At first I was very excited. After all these emails back and forward over the last couple of months it was now time to meet at last! But then I started to hesitate...

Were all these emails that we had been writing to eachother going to lead to a 10 min chat in a rush at the central station in Stockholm? Was this it?

I went through the old emails that we had written to each other and realized how happy they had made me. That someone who was established in the art world would be encouraging to me and willing to participate in this little dreamday project. I realized that was what had really mattered to me.

And by now I was also pretty sure that Leif had already given the dreamday question some thought. Maybe one day in his life had been slightly different thanks to the question. Maybe he woke up one morning and did something he really wanted to do. Or maybe not. Nevertheless, I wrote a reply to Leif to cancel our meeting on the 22nd.

Hej Leif!

Gud så märkligt livet är!
Jag tror att det blir ett projekt i sig faktiskt att få en drömdag av dig:-)
Kanske ska jag skriva om det också:-)

Och kanske var det inte meningen att jag skulle få din drömdag heller, för det har varit en mening i sig självt och ett nöje bara att få skriva till dig så här fram och tillbaka... Kanske räckte det så här med just jakten på den här drömdagen. Kanske har du redan hunnit tänka på din drömdag också, och det är ju halva meningen med projektet, inte att jag nödvändigtvis måste få veta den heller...

Med detta tror jag vi gör bäst i att avstå från den 22 december, det blir för stressigt som du säger, jag hade bara hunnit fram och tillbaka med bussen i princip. Och på ett sätt så är jag faktiskt nöjd så här. Möts vi kanske i Mexico längre fram så är det nog meningen. Rätt tillfälle kommer nog, eller så gör det inte det.

Dessutom har jag startat både ett skoprojekt och ett "Huvva för en jul"-musikprojekt som du också kanske vill vara med i... Det tar kanske aldrig slut det här!

Jag önskar dig en riktigt God Jul och Ett Gott 2009!

Och tack för att du tagit dig till att svara på min mejl, det har betytt mycket!

Många hälsningar,
Krystallia


Meeting Leif Elggren or not was in the end not so important anymore. I got to talk to a stranger and sneak a question into his life. It could have a life changing effect for him, or maybe not. I guess I will never know. But my mission was once again completed.

3 comments:

Anonymous said...

Hej Krystallia! Jag går in här ibland (allt för sällan) och tittar på vad du skrivit sedan sist. Dina funderingar gör mig alltid så glad - och ibland lite ledsen, beroende på vad det är. Nu såg jag ju att du tänker överge Sverige en tid och bege dig till Mexiko igen, vilket jag bara kan säga "go Krystallia" om. Men jag skulle så gärna vilja hinna träffa dig innan du åker. Bjuda dig på en kopp kaffe och höra hur du haft det i Visby. Kommer du att vara något i Göteborg kring nyår? Och om så är fallet - skulle du ha tid att ses en sväng? Kramar Erika

Krystallia Sakellariou said...

Hej Erika!

Jag gick precis och tänkte att jag skulle mejla dig faktiskt, så det kanske var telepati!

Jag har ju klivit ur facebook som du kanske sett, men jag skickar ett mejl alldeles strax:-)

Roligt förresten att du gillar bloggen. Jag går och funderar lite på vad det är som är sorgligt med den, för jag vill ju inte att mina läsare ska bli ledsna...

Kram!

Anonymous said...

i am a voluntary potographer, possibly you'd like to publish some of my pics? i guess it would be awesome for your cms :-)
really like your page! send me a mail please in case you want to see my pics